شهید رجب بیگی: از یک سو باید بمانیم که شهید آینده شویم و از دیگر سو باید شهید شویم تا آینده بماند . هم باید امروز شهید شویم تا فردا بماند و هم باید بمانیم تا فردا شهید نشود. عجب دردی، چه می شد امروز شهید می شدیم .

شهید فضل الله خودسیانی: الهی اگر طاعت بسی ندارم در دوجهان جز توکسی ندارم.خدایا فضل ترا گران نیست و شکر تورا زبان نیست.خدایا مگو چه آورده ام که درد و دوا نشوم و مپرس چه کرده ام که رسوا نشوم

شهید جعفر جعفری: چشم بصیرت را بگشا، به اطراف نظر کن، به جهان بیندیش، چه می بینی ؟ .... تو بزرگتر از آنی که فکر کنی، کل زمین و آسمان وکرات وکهکشان ها برای توست، پس به قیامت نظر کن.

شهید محمد مهاجری: خدایا : سرودمان را شنیدی ، انالله و اناالیه راجعون . خدایا : آوایمان را شنیدی، لاالله الاالله. پروردگارا، کتابمان قرآن، پیمانمان ایمان، جرممان قیام، راهمان اسلام، پیشوایمان امام، سلاحمان وحدت.

شهید ابن یامین جهاندار: خدا یا چه بگویم از آن بسیجی کم سن و سال با این که خاک سر و رویش را پوشانده و خستگی و بی خوابی در چهره اش نمایان می باشد، می بینی در حال عبادت است و از خدا می خواهد ک به درگاه د و .

شهید سید منصور بیاتیان: اگر کشته شدم مرا غسل ندهید، چون ننگ است کسی که معلمش، حسین (علیه السلام) را غسل نداده اند خودش را غسل دهند.

شهید حسن خاکسار: آنان که رفتند کار حسینی کردند و آنان که ماندند باید کاری زینبی بکنند وگرنه یزیدیند .

شهید ناصر دشتی پور: اضطراب و نگرانی از آینده و تاثر و افسوس بر گذشته از جمله موانعی هستند که اگر در روح کسی نفوذ نماید عزم و تصمیمش را در هم می شکند و او را خود باخته و مرعوب می سازد..

شهید محمد سبزی: خدایا: من شمعم، می سوزم تا راه را روشن کنم، تنها از تو می خواهم که وجود مرا تباه نکنی و اجازه دهی تا آخر بسوزم و خاکستری از وجودم باقی بماند ....

شهید ابن یامین جهاندار: خدا یا چه بگویم از آن بسیجی کم سن و سال با این که خاک سر و رویش را پوشانده و خستگی و بی خوابیا به درگاه خودش قبول کندود لبیک گفته و توسط از خدا بی خبران عراقی به شهادت می رسد .

شهید مهدی شریعتی: شما ای ملت قهرمان و ای ملت امام تذکر که هر مکتبی و هر امتحانی و آزمایشی نهایتاً کارنامه ای دارد و معیارهایی که صادق از کاذب بشناسد و مکتب ما مسلمین نیز چنین است. مکتبمان اسلام عزیز و دروسشت. اما امتحان بسی مشکل است و جهاد با نفس و قتال با کفر و نفاق است.

شهید محمد سبزی: خدایا: من شمعم، می سوزم تا راه را روشن کنم، تنها از تو می خواهم که وجود مرا تباه نکنی و اجازه دهی تا آخر بسوزم و خاکستری از وجودم باقی بماند ....

اوقات شرعی
اخبار > نقد کتاب " کلاه قرمزی‌ها " پیش از ورود به بازار، برگزار شد
صفحه اصلی > نمایش صفحات داخلی 


  چاپ        ارسال به دوست

نقد کتاب " کلاه قرمزی‌ها " پیش از ورود به بازار، برگزار شد

کلاه قرمزی‌ها عنوان کتابی بود که در سه‌شنبه‌های کتاب این هفته، پیش از آنکه وارد بازار شود، مورد نقد قرار گرفت و منتقدان به بیان نظرات خود پیرامون این کتاب پرداختند. در این نشست شیخ عبدالکریم کریم‌پور بعنوان راوی کتاب، از همه افرادی که در راه ترویج آثار دفاع‌مقدس تلاش می‌کنند و جریان ایثار، شهادت و از خود گذشتگی را به جامعه تزریق می‌کنند، تشکر کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس؛ پنجمین نشست از سری جلسات نقد کتاب با عنوان سه‌شنبه‌های کتاب برگزار شد. کلاه قرمزی‌ها که به بیان خاطرات روحانی آزاده شیخ عبدالکریم کریم‌پور  از اهالی نجف آباد اصفهان می‌پردازد، مهمان برنامه نقد کتاب 16 مرداد 1397 بود.  این جلسه با حضور زهره علی عسگری نویسنده کتاب، امیر محمد عباس نژاد و جواد کامور بخشایش بعنوان منتقد و جمعی از آزادگان هشت سال جنگ نحمیلی برگزار شد.

در ابتدای جلسه، روحانی آزاده شیخ عبدالکریم کریم پور در ارتباط با این کتاب گفت: من این خاطرات را چند سال بعد از اسارت نوشتم و هر آن چیزی که در ذهنم وجود داشت را بر روی  کاغذ آوردم و سعی داشتم آن را به چاپ برسانم. خدا را شکر می‌کنم که فرصتی پیش آمد تا با موسسه پیام آزادگان بعنوان ناشر کتاب، همکاری کنم. من از برگزارکنندگان این جلسه نقد، تشکر می‌کنم و نقد کتاب در بهبود شرایط آن بسیار اثرگذار خواهد بود.

در ادامه سه‌شنبه‌های کتاب، زهره علی‌عسگری، نویسنده کلاه قرمزی‌ها، گفت: نقد بزرگترین هدیه به نویسنده است و من از تمام کسانی که با نگاه مو شکافانه، کتاب را خوانده‌اند تشکر می‌کنم. من تمایل داشتم مصاحبه‌های انجام شده و جمع‌آوری اطلاعات را در ارتباط با کلاه قرمزی‌ها از ابتدا بعهده داشته باشم، اما متن تایپ شده به دست من رسید که آن نیز بسیار کامل بود. این متن همان نوشته‌های شخصیت اصلی کتاب، روحانی آزاده بود که با هماهنگی ایشان، اصلاحاتی در برخی از بخش‌ها صورت گرفت.

وی در ادامه گفت: حدود 35 ساعت مصاحبه برای این کار انجام شد و آقای کریم‌پور همیشه با من نهایت همکاری را داشتند. فرصت‌هایی که جنگ 8 ساله برای ما ایجاد کرده است را باید جدی بگیریم. این کار را به خلوص نیت روحانی آزاده، آقای کریم‌پور تقدیم می‌کنم و اگر کوتاهی و مشکلی در کار وجود دارد از جانب من است.

هر جنگ از یک جایی شروع می‌شود و در جایی پایان می‌یابد

امیر محمد عباس نژاد منتقد حاضر در این جلسه، ضمن تشکر از موزه انقلاب‌اسلامی و دفاع‌مقدس برای آماده‌سازی شرایط نقد و بررسی کتاب‌های حوزه انقلاب و دفاع‌مقدس، گفت: هر جنگ از یک جایی شروع می‌شود و در جایی پایان می‌یابد اما آثار آن در هنرهای تجسمی، ادبیات و ... باقی می‌ماند. ادبیات اسارت، جذابترین سبک در این حوزه است چرا که با وجود تمام سختی‌های اسارت، یک متن نوشته می‌شود تا بعدها منتشر شود. در کتاب کلاه قرمزی‌ها از ادبیات اسارت خود نوشت و بعد دیگر نوشت استفاده شده است. با توجه به عنوان، من در ابتدا تصور می‌کردم این کتاب طنز است اما بعد مشاهده کردم، جدی‌تر از این کار وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: در این کتاب، نویسنده با خلاقیت خود، آرایه و استعاره خوبی بکار برده و توضیحات شاعرانه زیبایی دارد. توضیحاتی که باعث می‌شود خواننده خود را در محیط تصور کند. در فصل اول توضیحات بسیار نرم و دلپذیر است و نویسنده از زبان‌های انسانی متفاوتی در تمام طول کتاب استفاده کرده است. تصویرسازی خوبی در کار صورت گرفته و برش‌های کوتاه کوتاه در این بخش کاملا مشاهده می‌شود.

عباس‌نژاد در ادامه به بررسی دقیق کتاب با توجه به متن آن پرداخت و گفت: در مقدمه این کتاب در ارتباط با مصاحبه، مکان و زمان، صحبتی نشده و نیاز بود که به آنها اشاره شود. در بخشی از این کتاب زبان مادرانه وجود دارد اما دلهره مادرانه را نمی‌بینیم. گاهی  اوقات اطلاعات کمی داده می‌شود مه‌طور مثال برخی شخصیت‌ها در حد نام وجود دارند. پاورقی‌ها اینترنتی هستند و ممکن است، سندیت وجود نداشته باشد.

ادبیات اردوگاهی، مبارزه با دستان خالی است .

کامور بخشایش در ادامه جلسه ضمن تقدیر از ناشر و نویسنده کتاب، گفت: ما با سبک خوبی در کلاه قرمزی‌ها روبرو هستیم. از نگاه علمی هر کتابی شایسته نقد نیست و هر نقدی معنای تخریب ندارد و جای نقد خوب در کشور خالیست که به لطف موزه انقلاب‌اسلامی و دفاع‌مقدس، شرایط بهبود نقد، فراهم شده است.

وی همچنین در ارتباط با کلاه‌قرمزی‌ها، افزود: ادبیات اردوگاهی، مبارزه با دستان خالی است که هیچ ابزاری به‌جزء صبر و استقامت وجود ندارد و این کتاب در این زمینه، حرف‌های خوبی را منتقل می‌کند. با روش متن پژوهی و روش داده بنیان می‌توان کتب خاطره‌ای را به‌خوبی نقد کرد. باید شخصیت نویسنده بررسی شود و با فرهنگ زیستی، جغرافیایی آن آشنا شد. کسانی که در این کتاب حضور دارند باید با این روش، شخصیت شناسی شوند.

بخشایش در ادامه افزود: عنصر مکان بسیار مهم است اما در کلاه قرمزی‌ها، مکان کمی گنگ است. سندیت خاطره در متن مشخص است. در بحث روایت شناسی، روایت صادقانه‌ای بیان شده اما در مقدمه، معرفی بسیار بیش از حد صورت گرفته است. در کلاه‌قرمزی‌ها واژه من بسیار بکار رفته و من محوری، متعالی و اجتماعی از من‌های موجود در این کتاب هستند. تعداد این من‌ها می‌توانست در این کتاب کمتر باشد. من متعالی را می‌توان من عرفانی و درونی دانست که در کلاه‌قرمزی‌ها به‌درستی بکار رفته است. من اجتماعی نیز در این کتاب خود را خیلی نشان می‌دهد که از جمله آنها می‌توان دخیل کردن دیگران در ماجرا، باشد.

این منتقد ادبیات و کتب دفاع‌مقدس، ضمن اشاره به نقاط ضعف و قوت این کتاب، گفت: کتابی را نمی‌توان یافت که روایات کامل و ایده‌آلی داشته باشد و این ویژگی‌های بعلت ذاتی زبان است. در لایه‌ای از این کتاب طنز دیده می‌شود. در کتب دفاع‌مقدس بدنبال ویژگی‌های انسانی افراد حاضر در جنگ هستیم تا به نسل امروز منتقل شوند. در این کتاب ویژگی توسل و توکل شخصیت اصلی بسیار ارزشمند است.

در پایان این جلسه روحانی آزاده شیخ عبدالکریم کریم پور ضمن تشکر از نقدهای سازنده، به بیان نظر خود پرداخت و گفت: در ارتباط با حلقه‌های مفقود کتاب باید برخی بخش‌ها اصلاح شوند اما در برخی از قسمت‌ها نکته مهمی وجود ندارد و آوردن جزئیات، کتاب را قطور می‌کند. بنده تشکر می‌کنم از اینکه در موزه انقلاب‌اسلامی و دفاع‌مقدس قبل از عرضه عمومی کتاب، جلسه نقد آن برگزار شد تا اصلاحات مفیدی انجام شود.

 

 

 


١٠:٣٣ - چهارشنبه ١٧ مرداد ١٣٩٧    /    شماره : ٢٦٧٣    /    تعداد نمایش : ١٦١


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





نقشه سایت

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تعلق دارد.
.استفاده از منابع محتوایی با ذکر منبع مجاز است