شهید رجب بیگی: از یک سو باید بمانیم که شهید آینده شویم و از دیگر سو باید شهید شویم تا آینده بماند . هم باید امروز شهید شویم تا فردا بماند و هم باید بمانیم تا فردا شهید نشود. عجب دردی، چه می شد امروز شهید می شدیم .

شهید فضل الله خودسیانی: الهی اگر طاعت بسی ندارم در دوجهان جز توکسی ندارم.خدایا فضل ترا گران نیست و شکر تورا زبان نیست.خدایا مگو چه آورده ام که درد و دوا نشوم و مپرس چه کرده ام که رسوا نشوم

شهید جعفر جعفری: چشم بصیرت را بگشا، به اطراف نظر کن، به جهان بیندیش، چه می بینی ؟ .... تو بزرگتر از آنی که فکر کنی، کل زمین و آسمان وکرات وکهکشان ها برای توست، پس به قیامت نظر کن.

شهید محمد مهاجری: خدایا : سرودمان را شنیدی ، انالله و اناالیه راجعون . خدایا : آوایمان را شنیدی، لاالله الاالله. پروردگارا، کتابمان قرآن، پیمانمان ایمان، جرممان قیام، راهمان اسلام، پیشوایمان امام، سلاحمان وحدت.

شهید ابن یامین جهاندار: خدا یا چه بگویم از آن بسیجی کم سن و سال با این که خاک سر و رویش را پوشانده و خستگی و بی خوابی در چهره اش نمایان می باشد، می بینی در حال عبادت است و از خدا می خواهد ک به درگاه د و .

شهید سید منصور بیاتیان: اگر کشته شدم مرا غسل ندهید، چون ننگ است کسی که معلمش، حسین (علیه السلام) را غسل نداده اند خودش را غسل دهند.

شهید حسن خاکسار: آنان که رفتند کار حسینی کردند و آنان که ماندند باید کاری زینبی بکنند وگرنه یزیدیند .

شهید ناصر دشتی پور: اضطراب و نگرانی از آینده و تاثر و افسوس بر گذشته از جمله موانعی هستند که اگر در روح کسی نفوذ نماید عزم و تصمیمش را در هم می شکند و او را خود باخته و مرعوب می سازد..

شهید محمد سبزی: خدایا: من شمعم، می سوزم تا راه را روشن کنم، تنها از تو می خواهم که وجود مرا تباه نکنی و اجازه دهی تا آخر بسوزم و خاکستری از وجودم باقی بماند ....

شهید ابن یامین جهاندار: خدا یا چه بگویم از آن بسیجی کم سن و سال با این که خاک سر و رویش را پوشانده و خستگی و بی خوابیا به درگاه خودش قبول کندود لبیک گفته و توسط از خدا بی خبران عراقی به شهادت می رسد .

شهید مهدی شریعتی: شما ای ملت قهرمان و ای ملت امام تذکر که هر مکتبی و هر امتحانی و آزمایشی نهایتاً کارنامه ای دارد و معیارهایی که صادق از کاذب بشناسد و مکتب ما مسلمین نیز چنین است. مکتبمان اسلام عزیز و دروسشت. اما امتحان بسی مشکل است و جهاد با نفس و قتال با کفر و نفاق است.

شهید محمد سبزی: خدایا: من شمعم، می سوزم تا راه را روشن کنم، تنها از تو می خواهم که وجود مرا تباه نکنی و اجازه دهی تا آخر بسوزم و خاکستری از وجودم باقی بماند ....

اوقات شرعی
اخبار > سمفونی سرفه‌ها به صدا درآمد
صفحه اصلی > نمایش صفحات داخلی 


  چاپ        ارسال به دوست

سمفونی سرفه‌ها به صدا درآمد

 

به گزارش روابط عمومی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ نشست تخصصی جنگ ایران و عراق از منظر حقوق بشر دوستانه با عنوان «سمفونی سرفه‌ها» با مشارکت موزه صلح تهران، شبکه بین المللی دانشجویان حقوق بشر(نیلز) و کمیته دانشجویی انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد در تالار هویزه‌ی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر سید حسین سادات میدانی با اشاره به تجربه های بین المللی جمهوری اسلامی در پیگیری حقوقی حمله های شیمیایی گفت: در حقوق هر کسی هرجایی نمی‌توان اعاده‌ی دعوا کند، لذا با در نظر گرفتن تمهیداتی، بسیاری از پرونده‌ها را در دادگاه‌های بین‌المللی پیگیری کرده و به نتیجه رساندیم.

دکتر سادات میدانی با تشریح جزییات نمونه‌ای از پرونده‌ها روند پیگیری و دادخواهی جمهوری اسلامی را تشریح کرد.

 

در ادمه دکتر حسین عبدالهی به مسایل پیرامون حقوق بین المللی جنگ پرداخت و ادله هایی مبتنی بر عدم خروج رزمندگان ایرانی از دایره قواعد حقوقی جنگ و تعرض دشمن به این حدود ارائه کرد.

 

دکتر پوریا عسگری عضو استاد و هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی که سخنران دیگر این نشست بود، با ابراز خرسندی از اینکه موزه‌ای با ساختارهای علمی و فناوری‌محور به این موضوع پرداخته است گفت: صحبت من درباره‌ی جنگ شهرهاست و آنهایی که از جنگ شهرها و ریپرایزل(اقدامات تلافی‌جویانه) شناخت دارند می‌دانند که دنیا به صورت صریح و ضمنی پدیرفته که ما قربانی این جنگ هستیم.

وی ادامه داد: از طرف ما کوتاهی هایی انجام پدیرفته و اینک وقت آن است که به آن پایان بدهیم.

عسگری با اشاره به کانتکست نظام حقوقی بین الملل گفت: حقوق بین الملل اقدامات تلافی جویانه را منع کرده، که درباره جنگ ما سه دسته از اسناد نامه های طرفین به شورای امنیت، بیانیه های رییس شورا و گزارش های دبیرکل سازمان ملل ارجاعاتی است که ما درباره آنها سکوت کرده ایم.

وی با طرح دو سوال درباره ی مجاز بودن و یا تخطی ایران از حقوق بین الملل بشردوستانه گفت: اسناد بسیاری در خصوص اینکه طرفین جنگ ایران و عراق به این موارد متعهد بوده اند یا خیر، در دست است.

عسگری با اریه سندی تشریح کرد: بعد از شدت گرفتن جنگ شهرها فرماندهان نظامی ایران به امام اصرار می کنند که برای دفع این حملات با اقدامات تلافی جویانه واکنش نشان دهند، که امام شروطی را از قبیل اطلاع ۷۲ ساعته قبل از حمله، عدم حمله به شهرهای مذهبی و اماکن عمومی از قبیل مدرسه و بیمارستان و ... معین کردند و این خود حاکی از تعهد این به حقوق بین الملل است.

او با نمایش اسناد نهادهای ناظر از جمله سازمان صلیب سرخ گفت: ما با اتکا به این اسناد می توانیم صحت گفته های امام را دریابیم زیراکه اقدامات تلافی جویانه ایران بلافاصه بعد از عدم حمله عراق تمام می شود. جالب اینکه ایران فقط به اهداف نظامی عراق حمله می کند. بنابراین به نظر می رسد بر عکس آنچه در بیانیه های شورای امنیت و پیام های دبیر کل و آنچه در کتاب ها نوشته شده، دو طرف نبوده اند که به ریپرایزل(اقدامات تلافی جویانه) متوسل شده اند، بلکه صرفا محافظه کاری سازمان ملل و دبیرکل بوده است که نیروهای ایرانی را متهم یه نقض قواعد ریپرایزل کرده است.

او درادامه با درخواست ازعلاقه مندان این حوزه خواست با بررسی اسناد سکوت را پایان دهند و چارچوب توسل ایران به ریپرایزل که از نظر قواعد بین الملل درست است را بررسی کنند. چرا که اقدامات عراق نباید در قالب اقدامات تلافی جویانه بررسی شود و اصولا از این چارچوب خارج است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در انتها گفت: هر کتابی درباره حقوق مخاصمات را باز می کنید، دو طرف ایران و عراق را متهم به نقض قواعد ریپرایزل می کند که با واقعیت بسیار فاصله دارد.

 

در انتهای این نشست نیز دکتر علی داعی نقض حقوقی اسرای ایرانی بر مبنای کنواسیون سوم ژنو که ایران و عراق عضو آن بوده اند را مطرح کرد.

دکتر داعی که خود از اسرای جنگ ایران و عراق بوده است گفت: کنوانسیون سوم ژنو در واقع یک کنوانسیون حمایتی است که مشخص می کند چه کسی اسیر جنگی محسوب می شود و چگونه باید با آن رفتار کرد.

وی گفت: یکی ازمهمترین لحظات تحت پوشش این کنوانسیون لحظه اسارت است که در ماده ۵ آن ذکر شده. این ماده می گوید به محض اینکه رزمنده ای تحت سلطه طرف دیگر قرار می گیرد حقوقی دارد و مسئولیت اصلی رعایت آن برعهده دولت است.

داعی ادامه داد: می توان گفت اگر همین یک قاعده به درستی توسط حزب بعث رعایت می شد جان های بسیاری در طول جنگ تحمیلی حفظ شده بود. به عنوان یک مثال مهم در این مورد می توانم از غواصان شهید دست بسته یاد کنم که نشان بارزی از نقض این کنوانسیون هستند.

در پایان داعی با اشاره به اینکه خود شاهد سه مورد اعدام اسرای جنگی بوده است با تشریح مواد این کنوانسیون و تعارض آن با رفتار حزب بعث خواستار بررسی مستند و تاریخی این امور شد.

 

گفتنی است این نشست تخصصی با حضور دانشجویان و علاقه‌مندان به مباحث حقوق بین الملل و حقوق جنگ که در تالار هویزه موزه برگزار می شد از جمله نشست هایی است که قرار است به صورت علمی و با اتکا به اسناد بین المللی مسائل حقوقی جنگ را بررسی کند.

 

 


١٣:٥٥ - پنج شنبه ٢٠ ارديبهشت ١٣٩٧    /    شماره : ٢٤٢٢    /    تعداد نمایش : ٣٠٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





نقشه سایت

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تعلق دارد.
.استفاده از منابع محتوایی با ذکر منبع مجاز است