شهید رجب بیگی: از یک سو باید بمانیم که شهید آینده شویم و از دیگر سو باید شهید شویم تا آینده بماند . هم باید امروز شهید شویم تا فردا بماند و هم باید بمانیم تا فردا شهید نشود. عجب دردی، چه می شد امروز شهید می شدیم .

شهید فضل الله خودسیانی: الهی اگر طاعت بسی ندارم در دوجهان جز توکسی ندارم.خدایا فضل ترا گران نیست و شکر تورا زبان نیست.خدایا مگو چه آورده ام که درد و دوا نشوم و مپرس چه کرده ام که رسوا نشوم

شهید جعفر جعفری: چشم بصیرت را بگشا، به اطراف نظر کن، به جهان بیندیش، چه می بینی ؟ .... تو بزرگتر از آنی که فکر کنی، کل زمین و آسمان وکرات وکهکشان ها برای توست، پس به قیامت نظر کن.

شهید محمد مهاجری: خدایا : سرودمان را شنیدی ، انالله و اناالیه راجعون . خدایا : آوایمان را شنیدی، لاالله الاالله. پروردگارا، کتابمان قرآن، پیمانمان ایمان، جرممان قیام، راهمان اسلام، پیشوایمان امام، سلاحمان وحدت.

شهید ابن یامین جهاندار: خدا یا چه بگویم از آن بسیجی کم سن و سال با این که خاک سر و رویش را پوشانده و خستگی و بی خوابی در چهره اش نمایان می باشد، می بینی در حال عبادت است و از خدا می خواهد ک به درگاه د و .

شهید سید منصور بیاتیان: اگر کشته شدم مرا غسل ندهید، چون ننگ است کسی که معلمش، حسین (علیه السلام) را غسل نداده اند خودش را غسل دهند.

شهید حسن خاکسار: آنان که رفتند کار حسینی کردند و آنان که ماندند باید کاری زینبی بکنند وگرنه یزیدیند .

شهید ناصر دشتی پور: اضطراب و نگرانی از آینده و تاثر و افسوس بر گذشته از جمله موانعی هستند که اگر در روح کسی نفوذ نماید عزم و تصمیمش را در هم می شکند و او را خود باخته و مرعوب می سازد..

شهید محمد سبزی: خدایا: من شمعم، می سوزم تا راه را روشن کنم، تنها از تو می خواهم که وجود مرا تباه نکنی و اجازه دهی تا آخر بسوزم و خاکستری از وجودم باقی بماند ....

شهید ابن یامین جهاندار: خدا یا چه بگویم از آن بسیجی کم سن و سال با این که خاک سر و رویش را پوشانده و خستگی و بی خوابیا به درگاه خودش قبول کندود لبیک گفته و توسط از خدا بی خبران عراقی به شهادت می رسد .

شهید مهدی شریعتی: شما ای ملت قهرمان و ای ملت امام تذکر که هر مکتبی و هر امتحانی و آزمایشی نهایتاً کارنامه ای دارد و معیارهایی که صادق از کاذب بشناسد و مکتب ما مسلمین نیز چنین است. مکتبمان اسلام عزیز و دروسشت. اما امتحان بسی مشکل است و جهاد با نفس و قتال با کفر و نفاق است.

شهید محمد سبزی: خدایا: من شمعم، می سوزم تا راه را روشن کنم، تنها از تو می خواهم که وجود مرا تباه نکنی و اجازه دهی تا آخر بسوزم و خاکستری از وجودم باقی بماند ....

اوقات شرعی
اخبار > بالندگی عکاسی ایران در دفاع مقدس
صفحه اصلی > نمایش صفحات داخلی 


  چاپ        ارسال به دوست

بالندگی عکاسی ایران در دفاع مقدس

محمود عبدالحسینی از عکاسان پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس گفت: عکاسی ایران در دوران انقلاب اسلامی یک بار دیگر متولد شد و در دفاع مقدس به بالندگی رسید. چهارمین نشست تخصصی چهل شاهد با موضوع بررسی «چهل سال عکاسی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» با حضور مجید دوخته‌چی زاده، کمال‌الدین شاهرخ و محمود عبدالحسینی، دوشنبه 10 اردیبهشت در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

* عکس در یک لحظه ثبت می‌شود اما یک عمر اثرگذار است
عبدالحسینی در ابتدای این نشست به نقش مهم عکاسان در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: عکاسی ایران در دوران انقلاب اسلامی یک بار دیگر متولد شد و در دوران دفاع مقدس به بالندگی رسید.
این عکاس انقلاب و دفاع مقدس ادامه داد: عکاس‌ها پیش‌قراولان رسانه در دوران جنگ تحمیلی بودند و دوشادوش رزمندگان در خط مقدم جبهه حضور می‌یافتند.
عبدالحسینی، کشف زاویه پنهان یک رخداد را هنر عکاس دانست و تأکید کرد: عکاسان پل ارتباطی بین نسل حاضر و نسل آینده هستند. یک عکس را در یک لحظه می‌نگریم ولی یک عمر با آن درگیر هستیم.
وی ادامه داد: رسالت عکاس با پایان رخداد به پایان نمی‌رسد، همانطور که با پایان جنگ تحمیلی رسالت عکاسان دفاع مقدس تمام نشد و هنوز هم کتاب‌های عکس آن دوران منتشر می‌شود که در ایران و جهان تأثیرگذار است.
این مدرس عکاسی با تأکید بر حراست از عکس‌های دوران دفاع مقدس که با مشقت فراوان ثبت شده است، خاطرنشان کرد: این عکس‌ها هر کدام به تنهایی تأثیرات فراوانی بر مخاطبان دارند، به عنوان مثال چه چیزی بهتر از عکس می‌تواند جنایت رژیم بعث را در سردشت به نمایش بگذارد؟ 
عبدالحسینی با تأکید بر اینکه عکاسی انقلاب و دفاع مقدس، حراست از اعتقادات است، به عکس حسین پرتوی از دیدار همافران با امام خمینی(ره) در21 بهمن 67 اشاره کرد و افزود: این عکس پیروزی انقلاب را سرعت بخشید و این موضوع، قدرت عکس را نشان می‌دهد.
* چهار دسته عکاسان حاضر در دفاع مقدس
در ادامه این نشست، دوخته چی‌زاده به بیان خاطراتش از عکاسی در دوران دفاع مقدس پرداخت و درباره آن دوران اظهار داشت: عکاسی خبری ایران تا کنون در دوران دفاع مقدس به کمال خود رسید و امروز تصاویر بی‌نظیری از آن دوران ثبت شده است.
وی افزود: عکاسان فعال در دوران دفاع مقدس را می‌توان در چهار دسته تقسیم‌بندی کرد؛ عکاسان حرفه‌ای که با آژانس‌های خبری بین‌المللی همکاری داشتند، عکاسان روزنامه‌ها و جراید داخلی، عکاسان آزاد و عکاسان آموزش‌ندیده که کنار رزمندگان شروع به فعالیت کردند و پابه‌پای آن‌ها در جبهه حضور داشتند.
این عکاس بر حفظ حفظ و حراست از نگاتیوهای دوران جنگ تأکید کرد و افزود: آرشیو گنجینه عکس انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یک گنجینه ملی است و امروز بدان بی‌توجهی می‌شود. حتی بسیاری از عکاسان آن دوران فوت کرده‌اند، در حالی که سرنوشت عکس‌هایشان مشخص نیست.
در بخش پایانی نشست، کمال‌الدین شاهرخ با اشاره به ضریب نفوذ عکس به عنوان یک رسانه  گفت: اکثر عکاسان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، افرادی خودجوش بودن که بنا بر احساس تکلیف وارد جنگ شدند و تکلیف خود را در هنر عکاسی ادا کردند.
وی با ذکر نام شهیدان مجید مرادی و کاظم اخوان افزود: این چهر‌ه‌ها عکاسانی ودند که در کنار جنگیدن، عکس هم می‌گرفتند و این بیانگر تلفیق ایمان، دانش و هنر بود که می‌توانست بر مخاطبان تأثیر بگذارد.
شاهرخ در پایان بیان داشت: رسالت عکاسان دفاع مقدس امروز به پایان نرسیده و نشر این آثار ارزشمند بسیار مهم است، ضمن اینکه در کنار انتقال تجربیات باید ارزش‌های دوران دفاع مقدس را به نسل امروز منتقل کنیم.


١٠:٢٩ - پنج شنبه ١٣ ارديبهشت ١٣٩٧    /    شماره : ٢٤١٥    /    تعداد نمایش : ١٥٠


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





نقشه سایت

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تعلق دارد.
.استفاده از منابع محتوایی با ذکر منبع مجاز است