شهید رجب بیگی: از یک سو باید بمانیم که شهید آینده شویم و از دیگر سو باید شهید شویم تا آینده بماند . هم باید امروز شهید شویم تا فردا بماند و هم باید بمانیم تا فردا شهید نشود. عجب دردی، چه می شد امروز شهید می شدیم .

شهید فضل الله خودسیانی: الهی اگر طاعت بسی ندارم در دوجهان جز توکسی ندارم.خدایا فضل ترا گران نیست و شکر تورا زبان نیست.خدایا مگو چه آورده ام که درد و دوا نشوم و مپرس چه کرده ام که رسوا نشوم

شهید جعفر جعفری: چشم بصیرت را بگشا، به اطراف نظر کن، به جهان بیندیش، چه می بینی ؟ .... تو بزرگتر از آنی که فکر کنی، کل زمین و آسمان وکرات وکهکشان ها برای توست، پس به قیامت نظر کن.

شهید محمد مهاجری: خدایا : سرودمان را شنیدی ، انالله و اناالیه راجعون . خدایا : آوایمان را شنیدی، لاالله الاالله. پروردگارا، کتابمان قرآن، پیمانمان ایمان، جرممان قیام، راهمان اسلام، پیشوایمان امام، سلاحمان وحدت.

شهید ابن یامین جهاندار: خدا یا چه بگویم از آن بسیجی کم سن و سال با این که خاک سر و رویش را پوشانده و خستگی و بی خوابی در چهره اش نمایان می باشد، می بینی در حال عبادت است و از خدا می خواهد ک به درگاه د و .

شهید سید منصور بیاتیان: اگر کشته شدم مرا غسل ندهید، چون ننگ است کسی که معلمش، حسین (علیه السلام) را غسل نداده اند خودش را غسل دهند.

شهید حسن خاکسار: آنان که رفتند کار حسینی کردند و آنان که ماندند باید کاری زینبی بکنند وگرنه یزیدیند .

شهید ناصر دشتی پور: اضطراب و نگرانی از آینده و تاثر و افسوس بر گذشته از جمله موانعی هستند که اگر در روح کسی نفوذ نماید عزم و تصمیمش را در هم می شکند و او را خود باخته و مرعوب می سازد..

شهید محمد سبزی: خدایا: من شمعم، می سوزم تا راه را روشن کنم، تنها از تو می خواهم که وجود مرا تباه نکنی و اجازه دهی تا آخر بسوزم و خاکستری از وجودم باقی بماند ....

شهید ابن یامین جهاندار: خدا یا چه بگویم از آن بسیجی کم سن و سال با این که خاک سر و رویش را پوشانده و خستگی و بی خوابیا به درگاه خودش قبول کندود لبیک گفته و توسط از خدا بی خبران عراقی به شهادت می رسد .

شهید مهدی شریعتی: شما ای ملت قهرمان و ای ملت امام تذکر که هر مکتبی و هر امتحانی و آزمایشی نهایتاً کارنامه ای دارد و معیارهایی که صادق از کاذب بشناسد و مکتب ما مسلمین نیز چنین است. مکتبمان اسلام عزیز و دروسشت. اما امتحان بسی مشکل است و جهاد با نفس و قتال با کفر و نفاق است.

شهید محمد سبزی: خدایا: من شمعم، می سوزم تا راه را روشن کنم، تنها از تو می خواهم که وجود مرا تباه نکنی و اجازه دهی تا آخر بسوزم و خاکستری از وجودم باقی بماند ....

اوقات شرعی
اخبار > بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
صفحه اصلی > نمایش صفحات داخلی 


  چاپ        ارسال به دوست

بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

 

دومین همایش علمی-تخصصی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی؛ آسیب‌شناسی عملکردها و آینده‌پژوهی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
 
دکتر محمدرحیم عیوضی در این همایش در رابطه با آینده‌پژوهی، چالش‌ها،‌تهدیدات و فرصت‌های گفتمان انقلاب اسلامی در مقیاس ملی و فراملی بیان کرد: هرگاه می‌خواهیم دستاوردهای انقلاب اسلامی را بررسی کنیم باید آن‌ها را در سه فرایند قرار بدهیم. مسأله مهم دستاوردها و آرمان‌ها هستند. ما باید آرمان‌ها را به سمت و سوی درست هدایت کنیم و از مسائل نوظهور، تهدیدها، فرصت‌ها و شگفتی‌سازها و پیشران‌ها نهایت بهره را ببریم و در این راستا برای خود رسالتی را تعریف کنیم.
 
وی افزود: اگر به دنبال آینده مطلوب انقلاب اسلامی هستیم باید اندازه توانایی‌ها و اراده‌های خود را بررسی کنیم. رسالت ما پلی است که دستاوردها را به آرمان‌های انقلاب اسلامی متصل می‌کند و در این مسیر ممکن است چالش‌هایی مانند فقدان یا فرصت به چشم بخورد. در این بین دستاوردها باید با ظرفیت‌های انقلاب اسلامی همخوانی داشته باشد و آن را به گونه‌ای مدیریت کنیم که دو پارادوکس ثبات و پویایی در آن رعایت شود.
 
این پژوهشگر با اشاره به اینکه برای تبدیل ظرفیت‌ها به فعلیت‌ها باید مسیر سخت و دشواری را طی کنیم‌،گفت: لازم است در این بین توانایی‌هایی همچون سرمایه‌های اجتماعی، میراث تاریخ عظیم کشور و رهبران تحول‌گرا داشته باشیم و مبدأ را دستاوردها و آرمان‌ها را چشم‌انداز خود قرار بدهیم. همواره آینده هم فرصت است. اگر از فرصت‌ها خوب استفاده نکنیم تبدیل به تهدید خواهند شد.
 
عیوضی خاطرنشان کرد: در حوزه آینده‌پژوهشی سه قلمرو وجود دارد؛ موقعیت‌ها، محیط و روندها. موقعیت‌ها می‌توانند ملی یا بین‌المللی، فرهنگی یا اجتماعی و اقتصادی باشند. محیط نیز به سه گروه باثبات، ناپایدار و پیچیده تبدیل می‌شود. همچنین قلمرو روندها نیز به معنی توالی رویدادهای معنادار است که شامل گذشته، ادواری و نوظهور هستند. اگر اکنون آمریکا از ایران هراس دارد به این دلیل است که روندها را در رابطه با ایران سنجیده است و می‌داند که در یک محیط ناپایدار در رابطه با ایران قرار دارد. ایران در این شرایط همواره باید نوظهور باشد. اینکه چگونه این نوظهوری ایجاد شود در گرو روندسازی،‌روندشکنی و روندپذیری است که کاری هوشمندانه، مدبرانه و عالمانه محسوب می‌شود. امام خمینی (ره) در رابطه با آمریکا همواره این قائله را مورد توجه داشتند.
 
وی ادامه داد: حرکت‌های ما معمولا یا تاریخ‌ساز هستند یا از تاریخ می‌گذرند. انقلاب اسلامی ایران تاریخ‌ساز بود و از آن به عنوان یک شگفتی یاد می‌کنند. گفتمان اصلی این انقلاب اسلام و معنویت‌گرایی بود چرا که پدیده‌ای نوظهور بود که اثر عمیق و اساسی داشت. در مسیری که طی می‌کنیم عوامل بازدارنده‌ای همچون تهاجم فرهنگی، سکولاریزم،‌ناپایداری‌های اجتماعی، بحران هویت‌ها، مهاجرت نخبگان، اشتغال، ناپایداری امنیتی در منطقه وجود دارد.
 
این پژوهشگر با اشاره به پیشران‌های انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ایمان، معنویت انقلابی، رهبریت تحول‌گرا، مردم‌گرایی دینی، انسجام و نهادگرایی برخی از پیشران‌های انقلاب اسلامی هستند. در این بین موزه انقلاب اسلامی نیز از نگاه آینده‌پژوهی نقش بسزایی دارد چرا که به صورت نواندیشانه و با روش‌شناسی درستی می‌خواهد مدل‌سازی انجام بدهد.
 
در ادامه این نشست حسن رحیم‌ پورازغدی در سخنانی گفت: دشمنان و رقیبان ما شکل جدیدی از انگیزه‌ها را برای نسل جدید ارائه کرده‌اند. نمونه‌اش جایگزینی عبارت جلاد و شهید است که در وقایع سال ۶۰ و اکنون با آن روبرو هستیم. آن‌ها می‌خواهند زاویه نگاه را تغییر دهند چرا که می‌دانند نسل جدید پیش‌فرض‌های خودش را دارد و مفاهیمی که خودش به آن رسیده است را تأیید می‌کند.
 
وی گفت: از سوی دیگر دشمن می‌خواهد گفتمان انقلاب را گفتمان سنت و ارتجاع و گفتمان علیه مدرنیته تعریف کند. این در حالی است که آن‌ها نویسندگانشان فعال هستند و ما در کشور چنین نویسندگانی نداریم. آن‌ها در این راه حتی دست به نگارش کتاب‌های تاریخی زده‌اند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


١٦:٠٨ - دوشنبه ٢١ اسفند ١٣٩٦    /    شماره : ٢٣٦٣    /    تعداد نمایش : ٣٦٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





نقشه سایت

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تعلق دارد.
.استفاده از منابع محتوایی با ذکر منبع مجاز است